מחקרים

מה ההשפעות של THC על תאים מאיי הלבלב?

נמצא כי עכברים עם קדם-סוכרת אשר טופלו עם דלתא-9-טטרה-הידרוקנאבינול הדגימו שיפור במדדים קליניים מסויימים

איי לנגרהאנס בלבלב (צילום: אילוסטרציה)

הפעלה ביתר של המערכת האנדוקנאבינוידית נמצאת קשורה לתחלואה בסוכרת סוג 2, עם מעורבות של שינויים פיזיולוגיים, מטבוליים וגנטיים בתאים של איי הלבלב. השימוש בדלתא-9-טטרה-הידרוקנאבינול (Δ9-Tetrahydrocannabinol - THC) לצורך טיפול בסוכרת הינו שנוי במחלוקת מכיוון שההשפעות של THC על הפרשת אינסולין טרם ידועות. מטרת מחקר זה הייתה להעריך את ההשפעה של טיפול עם THC על תאים של איי לבלב בעכברים עם קדם-סוכרת.

לצורך המחקר החוקרים השרו קדם-סוכרת בעכברים על ידי הזנה שלהם עם אוכל עשיר בקלוריות, ולאחר מכן החלו טיפול עם THC למשך שלושה שבועות. לאחר מכן הם העריכו שינויים היסטולוגיים בלבלב כולו, כאשר בתאי איים החוקרים בחנו את ההשפעה של חשיפה ל-THC על; הפרשת אינסולין בחשיפה לגלוקוז (Glucose-Stimulated Insulin Secretion - GSIS), ביטוי גנטי, ריכוז תוך-תאי של אדנוזין מונופוספאט מעגלי (cyclic Adenosine Monophosphate - cAMP) ושינויים בריכוז הסידן בתאים.

תוצאות המחקר הדגימו כי עכברים עם קדם-סוכרת שטופלו עם THC הדגימו התנהגות חרדתית ודיכאונית ללא שינוי בהרגלי אכילה, ירידה בתוצאות מבדק סבילות לגלוקוז (Oral-Glucose Tolerance Test - OGTT), ירידה בריכוז האינסולין בפלסמה או שינוי במשקל. עם זאת, נצפו שינויים קטנים בהיסטולוגיה של הלבלב. בתאים מבודדים מאיי הלבלב של עכברים בריאים, חשיפה ל-THC הביא לעליה ב-GSIS,יcAMP, וביטוי של קולטנים לקנבינואיד (Cannabinoid Receptor 1 - CB1r) בעוד ריכוז בסידן התוך-תאי פחת. באיי לבלב שהגיעו מעכברים עם קדם-סוכרת שטופלו עם THC נצפו שינויים קלים בלבד.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול עם THC משפר מספר מאפיינים קליניים בעכברים עם קדם-סוכרת. עם זאת, בתאים מבודדים, חשיפה ל-THC מביאה לשינויים ב-GSIS, בריכוז הסידן התוך-תאי ובביטוי הגנטי. ממצאים אלו מכוונים לכך שחלק מההשפעות של THC קשורות להתפתחות של סוכרת.

מקור:

Δ9-Tetrahydrocannabinol Treatment Modifies Insulin Secretion in Pancreatic Islets from Prediabetic Mice Under Hypercaloric Diet. Guadalupe M. Garcia-Luna, J. David Bermudes-Contreras, Samantha Hernández-Correa, Josue O. Suarez-Ortiz, Daniel Diaz-Urbina, Sergio H. Garfias-Ramirez, Ana V. Vega, Rafael Villalobos-Molina, and Alonso Vilches-Flores. Cannabis and Cannabinoid Research

נושאים קשורים:  מחקרים,  קנאביס,  איי לבלב,  סוכרת סוג 2,  THC
תגובות