פיברומיאלגיה

קנאביס לטיפול בכאב בדאבת השרירים

במחקר זה מצאו החוקרים בעיות מתודולוגיות הנוגעות לאפשרות ההכללה והתיקוף של תוצאות מחקרים שנעשו בהקשר של טיפול בדאבת השרירים באמצעות קנאבינואידים

פיברומילאגיה. אילוסטרציה

דאבת השרירים (פיברומיאלגיה) הינה מצב רפואי כרוני המתאפיין בכאב שריר-שלד חמור ומפושט אשר מופיע אצל  5%-7% מאוכלוסיית העולם. בשל הנטייה לתחלואה נלווית אצל הסובלים מדאבת השרירים, מטופלים עם הפרעה זו לעיתים קרובות לא מגיבים היטב לטיפולים לשיכוך כאב. מחקרים שנערכו לאחרונה הצביעו על כך שמטופלים הגיבו יותר טוב למשככי כאבים אלטרנטיביים, כמו קנאביס. יחד עם זאת, הפוטנציאל הטיפולי של תרופות מבוססות קנאביס לדאבת השרירים אינו ברור עדיין.

החוקרים נעזרו בהנחיות PRISMA על מנת לחפש במאגרי המידע PubMed ו-Medline תוך שימוש במילות המפתח “cannabis +יfibromyalgia” ואז “cannabinoids + fibromyalgia.” קריטריוני ההכללה היו א. השפה האנגלית ב. פרסום בעיתונים מסוג peer review ג. פרסום בין 2015 ל-2019 ד. כל סוגי המחקרים למעט סקירות שיטתיות ומטה-אנליזה ה. כל סוגי התרופות מבוססות הקנאביס.

החוקרים מצאו חמישה מחקרים מתאימים אשר כללו 827 משתתפים שטופלו עם שישה טיפולים שונים. בסקירתם את המחקרים מצאו החוקרים בעיות מתודולוגיות הנוגעות לאפשרות ההכללה והתיקוף של תוצאות המחקרים.

על אף שתוצאות מחקרים אשר נבחנו באופן מקצועי הראו שקנאביס רפואי הינו טיפול בטוח ויעיל לכאב דאבת השרירים, מגבלות מתודולוגיות רציניות לא אפשרו לחוקרים להסיק מסקנה מוחלטת ביחס לשימוש בקנאבינואידים לטיפול בכאב בדאבת השרירים.

מקור: 

Erinn C. Cameron et. al (2020) Journal of Cannabis Research https://doi.org/10.1186/s42238-020-00024-2

נושאים קשורים:  פיברומיאלגיה,  קנאביס,  דאבת השרירים,  טיפול בכאב,  מחקרים
תגובות