HIV

חשיפה לקנאביס קשורה לסבירות נמוכה יחסית להופעת ליקויים נוירו-קוגניטיביים בנשאי HIV

במחקר  זה נמצא כי ההשפעות האנטי דלקתיות של צמח הקנאביס יכולות לשמש כגורם מגן מפני פגיעות נוירולוגיות בנשאי HIV

עישון קנאביס (אילוסטרציה)

לאורך תהליך ההזדקנות, לנגיף ה-HIV יש השלכות שליליות על מערכת העצבים המרכזית, כולל התגברות דלקות ופציעות נוירולוגיות. תהליכים פתולוגיים אלה מסכנים את המטופלים בליקויים נוירו-קוגניטיביים. מחקרים קודמים הראו כי לקנאביס יש לעיתים השפעה שלילית על תפקודים נוירו-קוגניטיביים בטווח הארוך, ולעיתים אין להם השפעה כלל. יחד עם זאת, בהקשר של הזדקנות נשאי HIV, לקנאביס עשויות להיות השפעות נוירו-קוגניטיביות מיטיבות לאור היכולות שלו כנוגד דלקת.

במחקר זה בחנו החוקרים את ההשפעות התלויות והבלתי-תלויות של קנאביס ו-HIV על מערכת העצבים המרכזית, וכן את השינוי בהשפעות אלה על פי גיל המשתמשים.

במחקר השתתפו 679 אנשים נשאי HIV ו-273 אנשים אשר אינם נשאי HIV, בגילאים 18-79. המשתתפים עברו הערכות נוירו-קוגניטיביות ונוירו-רפואיות, וכן עברו הערכת מידת שימוש בקנאביס. ליקויים נוירו-קוגניטיביים הוגדרו על פי מדד מתוקנן דמוגרפית כבעלי ציון ≥0.5. המודלים אשר נעשה בהם שימוש כללו משתנים של גיל, תחלואה ב-HIV, שימוש בקנאביס (היסטוריה של הפרעת שימוש בקנאביס ושימוש במהלך השנה האחרונה). החוקרים בחנו את השפעות הגומלין של משתנים אלה על ליקויים נוירו-קוגניטיביים שונים.

החוקרים מצאו כי בנשאי HIV היו באופן יחסי פחות ליקויים נוירו-קוגניטיביים בקרב משתמשי קנאביס (יחס הסיכויים= 0.53, 95% רווח בר-סמך 0.33-0.85), אך הטבה זאת לא נרשמה בקרב המשתתפים אשר היו ללא HIV. השפעות הקנאביס לא השתנו כתלות בגיל.

על פי ממצאי המחקר, שימוש בקנאביס קשור לסיכוי נמוך יותר להופעת ליקויים נוירו-קוגניטיביים אצל נשאי HIV. מנגנון אשר אפשר שהוביל להשפעות החיוביות של קנאביס בהקשר הנוירו-קוגניטיבי הינו המנגנון האנטי-דלקתי. מנגנון זה חשוב בייחוד אצל נשאי HIV. מחקר נוסף דרוש על מנת להגדיר היטב את המינון הרצוי, התזמון ומרכיב הקנאביס אשר דרושים על מנת ליצור הנחיות לשימוש בקנאביס עבור האוכלוסיות אשר נמצאות בסיכון לירידה קוגניטיבית.

מקור:

Watson CW et. al (2019) J Acquir Immune Defic Syndr.  DOI: 10.1097/QAI.0000000000002211

נושאים קשורים:  HIV,  קנאביס,  נוירו-קוגניציה,  נוגדי דלקת,  מחקרים,  הידרדרות קוגניטיבית
תגובות