קנאבינואידים

קנאבידיול: סקירה לגבי יעילות קלינית ובטיחות התרופה באפילפסיה

המנגנון המדויק למניעת אפליפסיה של קנאבידיול אינו ידוע כיום, אך הוא מווסת מספר מערכות פנימית ויכול להיות שיש לו השפעה נוגדת פרכוסים

01.03.2020, 18:23
קנאביס רפואי בטיפות. אילוסטרציה

מספר תרופות למניעת אפילפסיה חדשות הפכו לזמינות לשימוש קליני בשני העשורים האחרונים. עם זאת, הפרוגנוזה לאפילפסיה נותרה ללא שינוי, כאשר כשליש מהמטופלים ממשיכים לסבול מהתקפי פרכוס עמידים לתרופות. היות ורבים ממטופלים אלה אינם מועמדים לניתוח מרפא אפילפסיה, קיים צורך בתרופה חדשה לפרכוסים עם יעילות ופרופיל בטיחות טובים יותר.

לאחרונה, המדיה החברתית והלחץ הציבורי עוררו עניין מחודש בקנאבינואידים, אשר שימשו לאפילפסיה מאז ימי קדם. עם זאת, לרופאים קיים קושי משמעותי ברישום קנאבינואידים בגלל מיעוט מחקרים קלינים בנושא. מתוך שני הקנאבינואידים הנפוצים ביותר, לקנאבידיול יש פוטנציאל למניעת אפליפסיה גבוה יותר מטטרהידרוקנאבינול. המנגנון המדויק למניעת אפליפסיה של קנאבידיול אינו ידוע כיום, אך הוא מווסת מספר מערכות פנימית ויכול להיות שיש לו השפעה נוגדת פרכוסים. עם זאת, יש לו אינטראקציות רחבות עם תרופות אחרות, הכוללות מניע ומעכב של האנזימים CYP3A4 ו-CYP2C10.

קנאבידיול יכול להעלות את אנזימי הכבד, במיוחד כאשר ניתן יחד עם ואלפרואייט. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר שמן קנאבידיול בדרגה תרופתית לשתי אפילפסיות קטסטרופליות המתחילות בילדות: התסמונות דראווט (Draver syndrome) ולנוקס-גאוסטט (Lennox-Gastaut syndrome). הסוכנות לאכיפת סמים סיווגה מחדש את המוצר כחומר בדרגה 5. עם זאת, מוצרי קנאבידיול אחרים נשארו כחומר בדרגה 1 ולרוב משומשים ללא פיקוח. בנוסף, ה-FDA אישר שקנאבידיול בדרגה תרופתית הוא מצרך יקר וחברות הביטוח עשויות לאשר אותו להתוויות המיועדות בלבד. בייאוש, אנשים רבים עשויים לפנות למוצרי קנאביס רפואי לא מפוקחים בנסיון לשלוט בפרקוסים.

במקום טיפול ספונטני ללא פיקוח רפואי, פיקוח רפואי הולם חשוב לפיקוח ולניהול המינון הנכון, תופעות הלוואי, תוקף המוצר ואינטראקציות בין תרופות.

מקור: 

Debopam, S. (2019) Pediatric Neurology, DOI: 10.1016/j.pediatrneurol.2019.03.014

נושאים קשורים:  קנאבינואידים,  אפילפסיה,  תסמונת דראווט,  תסמונת לנוקס-גאוסטאט,  אפילפסיה עמידה בתרופות,  קנאביס רפואי,  מחקרים
תגובות