חדשות

שיתוף פעולה לפיתוח מוצר קנאביס רפואי ייעודי למחלות מעי דלקתיות

שלוש חברות פארמה חתמו על הסכם לפיתוח פתילות קנאביס רקטליות שייתנו מענה לחולי קרוהן וקוליטיס במטרה להפחית את רמת הדלקת במעיים

קנאביס רפואי. אילוסטרציה

חברת הפארמה פנאקסיה ישראל וחברת התרופות רפא הודיעו אתמול (ד') על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת PlantEXT, חברה קנאביס רפואי ישראלית-קנדית. במסגרת ההסכם הן מפתחות יחד פתילות קנאביס רפואי לחולים במחלת מעי דלקתיות, בעלי אישור לטיפול בקנאביס רפואי.

מדובר ב"נרות" קנאביס רפואי המכילים הרכב מוגדר ומדויק של רכיבים פעילים מצמח הקנאביס. לדברי המפתחות, לראשונה מפותח מוצר קנאביס רפואי שמציע מענה ספציפי לחולים עם קרוהן וקוליטיס, בעלי אישור לקבלת קנאביס רפואי, במטרה להוריד את רמת הדלקת במעיים. הפתיליות ישווקו בישראל תחת המותג "אקסיבן" מבית רפא.

החומרים הפעילים בפתילות הקנאביס הרקטליות נספגים בקצב יחסי מהיר דרך כלי הדם ואינם עוברים פירוק ראשוני על ידי הכבד, כפי שקורה בתרופות הנלקחות בבליעה דרך הפה. כתוצאה מכך, עולה הזמינות הביולוגית של החומרים הפעילים מצד אחד ומתקבלת תגובה גופנית מהירה מצד שני. בנוסף לכך, במצבים מסוימים במחלת מעי דלקתיות, מומלץ להנגיש את החומרים הפעילים ישירות לאתר המטרה, דבר המתאפשר באופן יעיל באמצעות צורת מתן זו.

בישראל כ-40,000 חולים המאובחנים עם מחלת מעי דלקתי (קרוהן או קוליטיס כיבית). מדובר במחלות כרוניות אשר יכולות להופיע בכל גיל. הטיפולים הסטנדרטיים המוצעים לחולים אלה כוללים בין היתר: תרופות אנטי דלקתיות מקבוצת 5ASA, סטרואידים, בשלבים מתקדמים יותר - תרופות ביולוגיות, ובמצבים מסוימים אף קיימת אפשרות להתערבות כירורגית על מנת להסיר את אזורי הדלקת במעי.

על פי נהלי משרד הבריאות, מחלת מעי דלקתיות פעילות נמצאות ברשימת ההתוויות המאושרות לשימוש בקנאביס רפואי לאחר מיצוי טיפולים  תרופתיים מקובלים (כולל אימונומודולטור וגם נוגד-TNF) ושלילת אופציה ניתוחית. עם זאת, פורסם לאחרונה כי רק 2.7% מסך כל הרשיונות הקיימים לשימוש בקנאביס רפואי הם לחולים עם מחלת מעי דלקתי, דבר שמצביע על אחוז קטן מאוד מכלל החולים במחלות אלו המקבלים מענה דרך מוצרי הקנאביס הרפואי הקיימים היום בשוק.

ד"ר דדי סגל, מנכ"ל "פנאקסיה" מסר כי "כבר נצבר ניסיון מוכח ומוצלח עם פתילות הקנאביס בשוק האמריקאי. ההסכם שנחתם מהווה אבן דרך נוספת במהפכת ההנגשה של הקנאביס הרפואי גם בישראל, אותה אנו מובילים עם חברת רפא. באמצעות הנגשת הקנאביס בצורות מתן רפואיות שאינן עישון, אנו שואפים לכך שחולים הזכאים לטיפול בקנאביס רפואי, במגוון רחב של מחלות, יוכלו ליהנות מסגולותיו, כמובן בכפוף להמלצה של רופא מומחה, ללא נזקי עישון. המוצרים מוגשים בדרכי המתן המוכרות להם מעולמות הפארמה המסורתיים, והם ממוננים ומדויקים כך שקל יותר לחולה לנהל משטר טיפולי סדיר".

לדברי פרופ' חיננית קולטאי, חוקרת ב-PlantEXT ומכון וולקני, "יש לברור מהקנאביס את החומרים הפעילים עבור אינדיקציות רפואיות שונות. במקרה של חולים במחלת מעי דלקתי, יש למצוא את החומרים הפעילים ואת ההרכבים הפעילים בצמח הקנאביס אשר יכולים לסייע, ולספקם ישירות למקום הפעולה הרצוי, למשל תוך שימוש בפתילות. בהתבסס על הספרות המדעית, ניכר כי פתילות רקטליות או וגינאליות יכולות לשמש גם לשם החדרה של חומרים שונים לדם המטופל באופן יעיל יחסית, ללא מעבר בקיבה".

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  חברת "רפא",  אקסיבן,  פתילות קנאביס,  פרופ' חיננית קולטאי,  ד"ר דדי סגל,  קוליטיס,  חדשות,  מחלת קרוהן
תגובות