קנאביס

חשיפה אקוטית לעשן קנאביס משפרת דיוק זיכרון עבודה בחולדות

ממצא זה נצפה בחולדות ממין נקבה אך לא בחולדות ממין זכר

נערה מעשנת מריחואנה (צילום: אילוסטרציה)
עישון קנאביס (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים פרה-קליניים רבים הדגימו כי מתן קנבינואידים אקוטי פוגע בתפקוד קוגניטיבי. כמעט בכל המחקרים הללו בוצע שימוש בזריקות קנבינואידים למרות שדרך הצריכה המועדפת בבני אדם הינה עישון.

מטרת מחקר זה הייתה לקבוע באופן סיסטמתי כיצד חשיפה אקוטית לעשן קנאביס משפיע על תפקודי עבודה במודל חולדות. במודל, 15 חולדות ממין זכר ו-16 חולדות ממין נקבה אומנו במשימת זיכרון עבודה  על ידי תגובה מאוחרת מעודדת על ידי אוכל (food-motivated delayed response working memory task). לפני ביצוע המבחן החולדות נחשפו לעשן שיוצר על ידי סיגריות קנאביס ואינבו באמצעות תבנית "תוך-משתתף" (within-subject design).

החשיפה לקנאביס לא השפיע על זיכרון העבודה בחולדות ממין זכר אך באופן מפתיע, הגבירה דיוק זיכרון עבודה בחולדות ממין נקבה אשר נטו לבצע את המשימות באופן פחות מדויק מחולדות זכרים בתנאי בסיס. בנוסף, עשן קנאביס שיפר את דיוק זכרון העבודה בתת קבוצה של חולדות ממין זכר אשר תפקדו בדומה לחולדות ממין נקבה אשר תפקדו באופן "גרוע" במבחן. לחשיפה לעשן אינבו לא הייתה השפעה על תפקוד, ממצא המרמז כי תכולת הקנבינואידים של עשן קנאביס הייתה קריטית עבור ההשפעה על זיכרון עבודה. מחקרים שבוצעו לאחר המחקר העיקרי הדגימו כי מתן אקוטי של Δ9-tetrahydrocannabinol (במינון 0, 0.3, 1.0, 3.0 מ"ג/ק"ג) או של האנטגוניסט לקולטן הקנבינואידי מסוג 1, רימונבט (rimonabant) במינונים דומים פגע בתפקוד זיכרון עבודה.

החוקרים מסכמים כי הבדלים באופן המתן, התזמון והמינון של קנאבינואידים יכול להוביל להשפעות קוגניטיביות שונות ומדגיש את הצורך במחקרים נוספים בתחום.

מקור: 

Blaes, S.L. et al. (2018) Neurobiology of Learning and Memory. In Press

נושאים קשורים:  קנאביס,  זיכרון עבודה,  חולדות,  מחקרים
תגובות