חדשות

ב"איכילוב" הוכיחו בהדמיה מוחית: קנאביס משפיע על מנגנוני הכאב במוח

תוצאות המחקר הראו כי ל-THC, החומר הפעיל בקנאביס, השפעה מיטיבה על הכאב, המתבטאת בירידה בקישוריות שבין אזורים מוחיים המעבדים אספקטים שונים של חוויית הכאב

רשיון לקנאביס רפואי. אילוסטרציה

מחקר ראשון מסוגו בעולם בדק בזמן אמת השפעת קנאביס בחולי כאב על ידי הדמיה מוחית. תוצאות המחקר הראו כי ל-THC, החומר הפעיל בקנאביס, השפעה מיטיבה על הכאב, המתבטאת בירידה בקישוריות שבין אזורים מוחיים המעבדים אספקטים שונים של חוויית הכאב. עורך המחקר, ד"ר חגי שרון, רופא בכיר ב"איכילוב", אמר על תוצאות המחקר שהוביל: "שיכוך הכאב באמצעות קנאביס מוביל לשינוי באיכות חוויית הכאב".

ד"ר חגי שרון. "קנאביס מוביל לשינוי באיכות חוויית הכאב". צילום: מתן שליטא

המחקר בוצע במכון לתפקודי המוח בשיתוף מכון הכאב במרכז הרפואי איכילוב - תל אביב. הוא נועד לבדוק את התגובה המוחית של חולים הסובלים מכאב כרוני לנטילת קנאביס. תוצאות המחקר הראו קשר בין שינויים החלים במוח כתוצאה משימוש בקנאביס לבין השיפור הקליני בכאב. דו"ח המחקר פורסם ב-Neurology.

ידוע כי קנאביס והחומר הפסיכואקטיבי העיקרי שבו האחראי לתחושת ה"היי" שהסם גורם, ה-THC, משמשים להקלה ולטיפול במגוון הפרעות רפואיות. השימוש הרווח ביותר כיום לטיפול באמצעות קנאביס הוא לשיכוך כאב כרוני, אך למרות שיש עדויות מחקריות מסוימות ליעילותו בשיכוך הכאב, המנגנון המוחי העומד בבסיס השפעה זו טרם נחקר.

צוות החוקרים בחן עתה את ההשפעה של THC על רמת שיכוך הכאב בחולים עם כאב עצבי כרוני. נבחנה במקביל ההשפעה של החומר על הפעילות המוחית באמצעות סריקות fMRI תפקודי של המוח. תוצאות המחקר הראו כי ל-THC השפעה מטיבה על הכאב, המתבטאת במוח בירידה בקישוריות בין אזורים מוחיים המעבדים אספקטים שונים של חוויית הכאב.

את המחקר ביצעה ליבת ויצמן, סטודנטית לתואר שני, בהנחיית ד"ר חגי שרון, רופא בכיר במרכז לחקר המוח ומכון הכאב ב"איכילוב". נבדקו בו 15 חולים. כל חולה נבדק פעמיים – פעם אחת עם קנאביס ובפעם השנייה עם תרופת דמה. כל החולים סובלים מכאב עצבי כרוני. הם הוערכו קלינית לדירוג כאבם ועברו סריקה תפקודית של המוח לפני ואחרי כשעתיים ממתן הטיפול בקנאביס.

החוקרים מצאו שחלה הקלה משמעותית בכאב עליו דיווחו החולים לאחר הטיפול בקנאביס בהשוואה לטיפול בתרופת דמה. בנוסף, נמצא כי רמת השיפור בכאבם תאמה את רמת השינוי בקישורית המוחית בין אזורי כאב שונים במוח. ממצאי המחקר, צוין בדו"ח, הראו גם כי הפעילות המוחית של החולים לפני מתן התרופה יכולה לחזות את שיעור תגובתם לטיפול, מה שיכול לסייע בעתיד בהתאמת הטיפול לחולים ספציפיים. לא נמצא שינוי משמעותי במדדים נוספים שנבחנו כמו רמות חרדה, לחץ דם ודופק.

ד"ר שרון הוסיף: "כאב במוח היא חוויה מורכבת המערבת תהליכים ותחומים שונים של עיבוד חושי, רגשי וקוגניטיבי. עיבוד משולב של תהליכים אלה מוביל בסופו של דבר לחוויה הנתפשת ככאב. ניתן להבחין במוח בין אזורים מסוימים ונפרדים המעבדים את המרכיבים השונים של חוויית הכאב ומתקשרים ביניהם לצורך עיבוד רגשי מורכב המביא ליצירת החוויה הכוללת. ממצאי המחקר הנוכחי הראו ירידה בקשר בין אזורים האחראיים על עיבוד חושי לאלה האחראים על עיבוד רגשי. משמעות הדבר היא ששיכוך הכאב באמצעות קנאביס מוביל לשינוי באיכות חוויית הכאב ולאו דווקא בעוצמת תחושת הכאב עצמה".

נושאים קשורים:  קנאביס,  כאב,  הדמיית מוח,  חווית כאב,  THC,  ד"ר חגי שרון,  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
אנונימי/ת
30.10.2018, 21:10

מעניין מה יגידו הלוביסטים של חברות התרופות עכשיו. נגמרו כבר התירוצים או שעוד לא? כאחד שעוקב אחרי קנאביס כבר 10 שנים, אני יכול רק לומר שברגע שקנאביס יפסיק להיות מוגדר כסם וההתייחסות אליו תהיה כפי שהוא - צמח מרפא, העולם ירוויח תרופה טבעית עוצמתית שתשנה לחלוטין דרכי טיפול במגוון עצום של מחלות. אבל בכדי שזה יקרה, רופאים צריכים להפסיק לפחד מקנאביס, ולהפסיק למחזר ידע לא רלוונטי לגבי ההשפעות שכולם כבר מבינים שהוא לא אובייקטיבי. זה לא מוסיף כבוד לעולם הרפואה, ולאותם רופאים. חייבים לשנות גישה ולהבין שקנאביס זה לא תרופה כפי שהתרגלנו להכיר.... ההתייחסות לקנאביס צריכה להיות כאל ענף רפואי נפרד שמי שילמד אותו יצטרך להעמיק בו ובמגוון ההשפעות שיש לצמח להציע. יש היום עשרות אלפי מחקרים על קנאביס כך שבהחלט מדובר בתחום ידע עצום ואנחנו רק בראשית המחקר בו. בהחלט מרגש

31.10.2018, 18:21

הגיע הזמן גם לשקול שימוש בקנביס בלידות, כאמצעי שיכוך כאבים יעיל ופשוט. ללא ספק עדיף משימוש בפטידין בעירוי או pca מבחינת ההשפעה על היולדת והעובר

אנונימי/ת
01.11.2018, 00:23

וכמו שאומרים מטופלים רבים - כואב לי, אבל פחות אכפת לי שכואב לי....
כמו שלמסטולים בכללי אכפת מפחות דברים.
יש הבדל עקרוני בין שימוש בקנביס לכאב אקוטי או אונקולוגי לבין מתן חומר מקהה לאנשים לתקופות ארוכות - עם השפעה על תפקודם החברתי, התעסוקתי, המשפחתי ועם המשמעות הנוספת הנגזרת מכך - נהגים ש״ פחות אכפת להם״ על הכביש.

03.11.2018, 19:43

למי שקצת מכיר ואין לו ניגוד אינטרסים......לקנאביס יש השפעות נרחבות רבות פרט לכואב לי אבל לא אכפת לי, כולל ריפוי מחלות או הקלה משמעותית של סיפטומים, אפילפסיה, פרקינסון, סרטן....רק על קצה המזלג