קנאביס

עישון מריחואנה לא גורם לעקה חמצונית בקרב אנשים צעירים ובריאים

במחקר זה נמצא כי עישון מריחואנה בקרב גברים ונשים צעירים, פעילים גופנית, לא גורם לשינויים מובהקים סטטיסטית בעקה חמצונית, גלוקוז, כולסטרול וטריגליצרידים לעומת קבוצה דומה של אנשים אשר אינם מעשנים

06.09.2018, 10:29
נערה מעשנת מריחואנה (צילום: אילוסטרציה)
עישון קנאביס (צילום: אילוסטרציה)

עישון קנאביס סטיבה, צמח המריחואנה, צובר פופולריות בקרב מבוגרים צעירים וגם בכאלה שעוסקים בפעילות גופנית קבועה. מחקרים הדגימו כי לצמח תכונות נוגדות חמצון ואנלגטיות אך ההשפעה על עקה חמצונית שנויה במחלוקת. מטרת מחקר זה הייתה למדוד עקה חמצונית בדם ומאפיינים קרדיו-מטאבוליים בגברים ונשים פעילים גופנית אשר מעשנים מריחואנה בקביעות.

במחקר השתתפו 43 מעשני מריחואנה (בגיל 23±4 שנים) ו-22 אנשים שאינם מעשנים (גיל 24±7 שנים) מוצרי טבק. המשתתפים בשתי הקבוצות עסקו בפעילות גופנית מספר שעות בשבוע (6.4±4.0 ו-6.8±4.4, בהתאמה). המעשנים דיווחו שהשתמשו במריחואנה באופן תדיר במהלך השבוע (4.5±2.3 פעמים) במשך לפחות שלושה חודשים רצופים. דגימות דם נאספו מהמשתתפים לאחר צום של 12 שעות (אוכל, שתייה פרט למים ועישון) ועברו הערכה ל-malondialdehyde, חלבוני עקה חמצונית, גלוקוז, כולסטרול וטריגליצרידים. קצב לב ולחץ דם נמדדו ונרשמו.

החוקרים לא מצאו הבדל מובהק סטטיסטית עבור אף אחד מהמשתנים שנבדקו (p>0.05) וצפו בשונות מועטה ביותר בין שתי הקבוצות. החוקרים הסיקו כי במדגם של גברים ונשים צעירים פעילים גופנית, עישון מריחואנה קבוע לא קשור בהשפעה שלילית על סמנים ביולוגיים של עקה חמצונית ובריאות קרדיו-מטאבולית. ממצאים אלו אינם מצביעים על כך שעישון מריחואנה חף מנזקים לאור מגבלות המחקר.

מקור: 

Bloomer, R.J. et al. (2018) SCRIP- An Academic Publisher. 10.4236/health.2018.107071

נושאים קשורים:  קנאביס,  פעילות גופנית,  עקה חמצונית,  עישון,  מחקרים,  תסמונת מטבולית
תגובות