קנאביס

טיפול חדשני עבור הפרעת התמכרות לקנאביס

מאמר זה עוסק בתבנית ומבנה מחקר הבוחן את היעילות, הבטיחות ויחס העלות-תועלת של תחליף הקנאביס, נביקסימולס, באנשים עם הפרעת שימוש בקנאביס עמידה לטיפולים הקיימים

12.06.2018, 17:48
נערה מעשנת מריחואנה (צילום: אילוסטרציה)
עישון קנאביס (צילום: אילוסטרציה)

תמצית הקנאביס נביקסימולס (nabiximols®, Sativex) מדכאת באופן יעיל תסמיני גמילה והשתוקקות באנשים עם תלות עמידה בקנאביס אשר חווים שיעור גבוה של חזרה לשימוש לאחר טיפולי גמילה רגילים. מטרת מחקר זה הייתה להעריך את היעילות, הבטיחות ויחס העלות-תועלת של טיפול ממושך עם נביקסימולס עבור אנשים עם התמכרות לקנאביס אשר לא הגיבו לטיפולים קודמים.

המחקר יבוצע בתבנית פאזה 3, אקראית, כפולת סמיות ומבוקרת קבוצת אינבו וימשך 12 שבועות. כמו כן, יבוצע מעקב אחר המשתתפים 24 שבועות לאחר הרשמה למחקר. המחקר יבוצע במרפאות המתמחות בהתמכרות לסמים ואלכוהול באוסטרליה. במחקר ישתתפו 142 מבוגרים עם תלות בקנאביס ללא הפרעות אחרות וללא מצבים רפואיים ופסיכיאטריים נוספים. המשתתפים יקבלו נביקסימולס, ספריי פומי הניתן במינונים משתנים עד למינון מירבי של 32 לחיצות: שמונה לחיצות (21.6 מיליגרם של THC ו-20 מיליגרם של CBD), ארבע פעמים ביום או טיפול אינבו. כלל המשתתפים יקבלו שישה מפגשים של טיפול התנהגותי קוגניטיבי אישי וראיונות קליניים שבועיים.

התוצאים העיקריים שיבחנו יהיו שימוש בקנאביס ללא מרשם (דיווח עצמי על שימוש ובדיקות שתן), מדדי בטיחות (תופעות לוואי) ועלות-תועלת. תוצאים משניים יכללו שיפור בבריאות פיזית ונפשית, שימוש בחומרים מלבד קנאביס, תפקוד קוגניטיבי ושביעות רצון של מטופלים.

זהו מחקר אקראי ומבוקר מבוסס קהילה ראשון מסוגו אשר בוחן שימוש בתחליף קנאביס כטיפול בהפרעת שימוש בקנאביס. המחקר מתמקד באנשים שלא הגיבו לאסטרטגיות טיפוליות מסורתיות. תבנית המחקר והטיפול נבנתה על בסיס מחקר קודם באוכלוסייה זו ועל מחקרים שבוצעו בתחליפי חומרים אחרים כדוגמת ניקוטין ואופיואידים.

מקור: 

Bhardwaj, A.K. et al. (2018) BMC Psychiatry. 18, 140

נושאים קשורים:  קנאביס,  גמילה,  התמכרות,  נביקסימולס,  תחליף,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
13.06.2018, 21:17

למה פרסמתם את זה? הלא אין כאן תוצאות. רק כדי להזכיר שיש התמכרות?? הלא זו תופעה שולית לגמרי.

אנונימי/ת
07.08.2018, 03:42

.
רציתי לשאול אתכם עמיתי מה דעתכם על הקנאביס.
האם הוא אכן סם מסוכן והשימוש בו אמור להיות אסור לחלוטין, או שמא האמת עם העדויות הרבים והמחקרים, המראים על היעילות של צמח הקנאביס במגוון במצבים, ובמקרים מסויימים אף יותר מתרופות סטנדרטיות, ורק מכיוון שהעניין פוגע בהכנסותיה של התעשיה הרפואית, שכפי הידוע לנו היא בעלת השפעה רבה ויכולה להטות אפילו את דעתנו הרופאים, והיא זו שדואגת לתעמולה נגד הקנאביס וולמען סיווגו כסם מסוכן שיש לאסור על השימוש בו?