• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

דיון סוער בוועדת הבריאות על מתן כסף או שירותים לקשישים סיעודיים

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, אמר בדיון: "אין דבר כזה מושלם - אבל יש בתכנית שיפור ניכר בהשוואה למצב הקיים"

שר העבודה והרווחה חיים כץ (צילום: מרק ישראל סלם / פלאש 90)

דיון סוער התנהל השבוע בוועדת הבריאות של הכנסת על סעיפי חוק ההסדרים בנוגע לתכנית הסיעוד הלאומית. הדיון חשף חילוקי דעות רבים בין הצדדים שאמורים להיות מעורבים בתכנית, ובהם משרדי הממשלה השונים, חברות הסיעוד ועובדים הסוציאליים.

הדיון, שהתקיים ביום שני, התמקד בשירותים המוצעים למי שיוגדר בחלוקת רמות גמלת הסיעוד החדשה, כ"רמה 1" – כלומר למי שיוגדר כסיעודי "קל", עם 2.5 עד 3 נקודות תלות.

כיום, זכאים הסיעודיים ברמה דומה לגמלה בסך 1,000 שקלים בחודש. הצעת משרד האוצר היא להעניק להם 1,205 שקלים בחודש כברירת מחדל, שאותה יוכלו להמיר ב-9 יחידות-שירות, למימוש בשירותי הסיעוד, כמו פעילות במרכז יום, אך לא לטיפול בבית.

לחילופין, יוכלו הזכאים לשלב בין שתי האפשרויות. ואולם, הן יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) והן שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הודיעו עוד בפתח הדיון אתמול שהם מתנגדים להצעה הזאת. "ברירת המחדל לרמה הזאת צריכה להיות שירותים בפועל, ולא כסף", אמר השר כץ. ח"כ אלאלוף דרש לבטל כליל את ברירת המחדל לרמה ה"קלה", ולחייב את המבוטח לבחור אחת משלוש אפשרויות: לקבל 1,205 שקלים באישור עובד סוציאלי שסכום זה אמור להספיק לצורכי המבוטח, או לקבל 9 יחידות שירות, כאשר מקסימום 5 מתוכן ימומשו לטיפול אישי בבית.

נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר, אלון מסר ואייל מדן, הודיעו כי הממשלה מתנגדת להצעת ח"כ אלאלוף, מכיוון שהיא דורשת תוספת תקציב של כחצי מיליארד שקלים.

הח"כיות לאה פדידה (המחנה הציוני) וטלי פלוסקוב (כולנו) ביקשו שכל מטופל ימצה שעות סיעוד מינימליות - ורק את השעות הנותרות שלהן הוא זכאי יוכל להמיר בכסף.

"אנחנו לא יכולים להטיל אחריות שכזאת על העובדים הסוציאליים, מבלי להוסיף תקנים. גם כך הם עמוסים במטופלים", אמרה ח"כ פדידה. מנהלת תחום הרווחה במרכז השלטון המקומי, אסיא בן יוסף, אמרה שכבר כיום אמונים 84 עובדים סוציאליים על כ-130 אלף זכאי חוק הסיעוד.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר בדיון: "חייבים להעמיד מנגנוני פיקוח טובים ובנוסף לוודא שטיפולים נלווים כמו טיפולי שיניים לסיעודיים ורישום אוטומטי מלידה לסיעוד, שהובטחו אך אינם מופיעים בחוק, יתממשו. אם האוצר מתנגד, הוא יכול למשוך את החוק. גם ככה זאת לא הרפורמה שהובטחה לנו".

היו"ר הנכנס של איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, הוצאה מהדיון לאחר שהתפרצה לדברי ח"כ אלאלוף והשר כץ והוזהרה מספר פעמים. שר העבודה והרווחה כינה את התנהגותה של חרמוני "בריונית", וחברי הכנסת פלוסקוב, פדידה ויעקב אשר (יהדות התורה) נזפו בה ואמרו שהיא גורמת עוול לעובדים הסוציאליים אותם היא מייצגת.

אלא לאחר שחזרה לדיון אמרה חרמוני: "אנחנו מתנגדים לבחירה בכסף. הרשויות המקומיות מאוד פוליטיות ומופעלים שם הרבה לחצים. זה פתח לניצול ואין יכולת כיצד לפקח על ביצוע הרעיון הזה. רק נוכחות של אנשים בבית הנזקק לסיעוד, כמו מטפלים סיעודיים, מסייעת במניעת התעללות".

השר כץ השיב: "אנחנו רואים לפנינו את טובת המבוטחים בלבד. הצעת החוק דווקא משפרת את מצב הנזקקים באלף מונים. אנחנו תמיד רוצים יותר, אבל כרגע לא יודעים כיצד מביאים כסף לשם כך".

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, אמר: "אין דבר כזה מושלם - אבל יש בתכנית שיפור ניכר בהשוואה למצב הקיים וזאת על בסיס נתונים ובדיקות ומחקרים שערכנו".

נושאים קשורים:  חדשות,  דיון,  טיפול סיעודי,  רפורמה,  משרד האוצר,  משרד העבודה והרווחה,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות